lördag 26 december 2020

Jean-Michel Basquiat

 


Jean-Michel Basquiat, född 22 december 1960 i Brooklyn i New York, död 12 augusti 1988 på Manhattan i New York, var en amerikansk konstnär. Han var och är känd inom graffiti och neoexpressionism.

Jean-Michel Basquiat, som på fädernet härstammade från Haiti, var en av de första afroamerikanska konstnärerna som blev accepterade och kända i amerikanskt konstliv. Han fann inspiration i den afroamerikanska kulturen och utförde energiska och utmanande verk. Han flydde hemifrån i tonåren och levde på gatorna i New York. Han livnärde sig på att sälja vykort och diverse som han själv målade.

För att förstå Jean-Michel Basquiats konst måste man också förstå hur boomen för konstscenen såg ut på 80-talet. Konsten under 80-talet hade gått från att vara societetens sätt att visa sin förmögenhet till en "inne-grej" för "vanligt" folk. De rika hade tröttnat på att sponsra museer så konstföremål köptes upp av privatägare för att senare säljas dyrare. Att köpa konst blev som att köpa aktier. Det blev helt plötsligt "chic" att röra sig på rätt utställningar och att vara uppdaterad konstant. I rädslan för att finna sig själv ett steg efter andra konstsamlare började folk att köpa upp så mycket konst de kunde vilket ledde till en absurd situation. Konstsamlare stod på väntelistor för att köpa konstverk. Detta ledde i sin tur till att konstnärer producerade konst efter tillgång och efterfrågan. Folk började förstå att man kunde tjäna pengar på konstnärer. Eftersom konstnärer inte tjänade så bra såg de ett sätt att också själva tjäna pengar genom att agera manager som skulle hjälpa konstnärerna att komma in på de rätta utställningarna och möta de rätta personerna. Basquiat var en av dem som avskydde detta sätt att behandla konstnärer på. Det ställdes krav på konstnärer och de behandlades som hundar i en kennel. Konst hade blivit en kravfylld fluga och inte ett sätt att uttrycka sig fritt.

Jean-Michel Basquiat rymde hemifrån och livnärde sig på att sälja kort och t-shirts som han målade. Basquiat började sitt konstnärskap med graffiti. Tillsammans med Al Diaz började han måla väggar utomhus under pseudonymen "SAMO" som stod för: "SAMe Old Shit". Med hjälp av "SAMO" gick de emot och kritiserade konsten och annat de ansåg hindrande eller förstörande: "SAMO as a new art form. SAMO as an end to mindwash religion, nowhere politics and bogus philosophy. SAMO as an end to playing art. SAMO as an alternative to God."

Jean-Michel Basquiat fick aldrig det erkännande han förtjänade under sin livstid då han fortfarande inte var helt jämställd med sina vita konstnärsvänner. Han tjänade aldrig lika mycket som dessa även om han var den mest produktiva av dem alla. Han fick stämpeln att vara en svart getto-konstnär snarare än bara konstnär. Det var först efter sin död som priset på hans tavlor sköt i höjden, tavlor gick från att kosta 5000 dollar till miljonbelopp.

Jean-Michel Basquiat gillade Andy Warholskonst och använde honom som inspirationskälla då han skapade. Basquiat försökte komma Warhol nära eftersom de båda umgicks i samma kretsar. Dessvärre var Warhol väldigt reserverad och avstod från att ta kontakt med Basquiat, vilket gjorde att ett samarbete mellan de två kom att dröja.

Efter en lång konversation kunde Powell övertala Warhol och Basquiat att börja arbeta tillsammans. Warhol kom att bli som en fadersfigur för Basquiat, men deras gemensamma verk gjorde ingen succé. Konstkritiker skrev att Basquiat hade förlorat känslan, och att Warhol bara red på den mediavåg av uppmärksamhet som Basquiat fick. Det gemensamma arbetet avslutades abrupt och de båda slutade tala med varandra. Andy Warhols bortgång 1987 tog hårt på Basquiat som gick ner sig totalt, då också drogmissbruket på allvar började visa sin baksida.

Jean-Michel Basquiat dog av en överdos 1988, 27 år gammal. Genom sin tidiga död förverkligade Basquiat sitt livsmotto: "The true path to creativity, is to burn out". Mot slutet av hans liv fanns det i hans verk en föraning av vad som komma skulle; målningar med titlar som "Riding With Death" och "Eroica I" och "Eroica II" - den sistnämnda ofta innehållande orden "Man Dies". Basquiat är, vid sidan av sin produktivitet, ihågkommen för sitt arroganta förhållande till konst, sitt utanförskap och sin nästan överdrivna kreativitet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar