torsdag 4 februari 2021

Att döda renar räknas som stöld


 Ann-Helen Laestadius berättar om den hotfulla stämningen efter den så kallade Girjasdomen, som kom den 23 januari 2020 och där det slogs fast att samebyn Girjas har ensamrätt att bestämma över småviltjakten i sitt område, med hänvisning till det som kallas urminnes hävd. Ett beslut som orsakade en våg av hat mot samer. Skjutna och överkörda renar. Ett våldsamt näthat. Hot och trakasserier från sådana som romanens Robert.

– Det blev som ett uppvaknande för folk, det här hatet som vi alltid har varit medvetna om och blivit utsatta för på olika sätt genom tiderna. Jag har inte blivit hotad personligen men jag har blivit kallad saker och ting. När jag jobbade som tidningsreporter i Kiruna kunde folk komma in på redaktionen och kalla mig för lappjävel, samma sak på krogen, folk som kom fram.

Hon berättar att hon använt hundra polisanmälningar om renstölder som research för romanen. Utredning efter utredning som lagts ner och hur polisen där uppe, precis som i hennes bok, har att patrullera oändliga områden med minimerad personalstyrka och därför oftast kommer försent, om de ens dyker upp.

– Och sedan ska man dessutom orka med rovdjuren och mäkta med klimatförändringarna som försvårar rennäringen ... Det är också den psykiska ohälsan som drabbar många samer och orsakar tragedier i många familjer. Det är så otroligt mycket på en och samma gång.

– Till slut kände jag, nu får det vara nog. Det här måste berättas om, men fiktivt, i en roman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar