tisdag 26 november 2019

Vem är egentligen Dame Hilary?

Jag har haft den länge på mitt skrivbord.
Memoarerna "Skuggan av ett liv" av Hilary Mantel. Tidigare har jag av henne läst novellsamlingen "Mordet på Margaret Thatcher" och förtjusts.
Nu ska jag ta reda på vem Dame Hilary egentligen är.
Som flicka ville hon vara pojke. Blev besviken när hon fick en dockservis i present. Hon var egen som barn. "En av mina svårigheter var att jag inte hade förstått att skolan var obligatorisk. Jag trodde att man bara kunde pröva och att om man inte trivdes var det fritt fram att återgå till tidigare vanor".
Det enda hon lärde sig i småskolan St Charles Borromeo i Glossop utanför Manchester var att "kontrollera blåsan" eftersom hon inte ville gå på de nedgångna toaletterna.
"Jag var illa lämpad att vara barn", skriver Mantel.
I 20-årsåldern drabbades hon av psykiska besvär. Behandlades med tunga mediciner, psykofarmaka, som förvärrade hennes tillstånd. Hennes egentliga sjukdom var endometrios.
Vid den tidpunkt började hon skriva om franska revolutionen vilket senare blev sviten Frihet, Jämlikhet och Broderskap. 
2009 fick hon sitt genombrott med Wolf Hall. Med den vann hon Man Booker Award, en bedrift hon lyckats med två gånger i sitt författarskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar