tisdag 26 november 2019

Fröken Julie ett livsfarligt drama

Midsommarnatt. Fröken Julie träffar betjänten Jean i köket. Ett livsfarligt spel tar sin början. 
Det är bakgrunden till August Strindbergs berömda drama, som spelats på scener världen över. Strindberg skrev dramat under sin vistelse på det förfallna slottet Skovlyst i Danmark, och det är inte utan man tänker på Augusts förhållande med friherrinnan Siri von Essen när man läser. 
En inledande flirt leder till en dans. Samtidigt faller Jeans fästmö, kokerskan Kristin i sömn. 
Jean varnar Julie för att inte gå för långt: "Det finns eldfarlig inrättning i grannskapet", säger han och syftar på sig själv. Fröken Julie är fräck och låter inte sin charmoffensiv stoppas. 
Liknelserna mellan författare Strindberg och Jean är slående. Jean: "Jag har läst mycket romaner och gått på teatrarna. Dessutom har jag hört fint folk tala, och där har jag lärt mig mest". 
Kurtisen eskalerar när Julie följer med Jean in på hans rum. Där äger ett sexuellt möte rum, även om det inte skrivs ut. Efter sammankomsten är de båda fortfarande vänner, och de börjar tala om att resa utomlands tillsammans. Synen på klasskillnaden kommer dock fram. 
"Jag har mina fackkunskaper, min oerhörda erfarenhet, min språkkännedom! Det är kapital som duger vill jag tro!", utbrister Jean. 
"Men för det kan ni inte ens köpa en järnvägsbiljett", svarar Julie syrligt. 
När Julie inser att resan bara är en fantasi känner hon skammen. 
"O Gud i himmelen, gör slut på mitt eländiga liv! Tag mig bort från denna smuts som jag sjunker i! Rädda mig! Rädda mig!", utbrister. 
Jean kommer dock inte till någon räddning utan eldar istället på. 
"Så rått som du uppfört dig i afton har aldrig någon av mina vederlikar uppfört sig. Tror du att någon piga antastar manfolk som du, har du sett någon flicka av min klass bjuda ut sig på det sättet? Sådant har jag bara sett bland djur och fallna kvinnor!". 
Julie ser till sist ingen annan utväg än att dö för egen hand, ivrigt påhejad av Jean. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar