torsdag 5 december 2019

Pappans öknamn blev till sist succé

Jag gillar Meat Loaf som skådis. Som sångare däremot har jag sett honom som ett hetsigt irritationsmoment, flyger fram över scenen som en svettig köttbulle. 
Bat Out Of Hell blev ingen omedelbar succé, men genom ett intensivt turnerande blev plattan en av de bäst säljande någonsin. 
Född som Marvin Lee Aday i Texas spenderade han mycket av sin barndom genom att tillsammans med sin mor leta efter sin gravt alkoholiserade far på barer. Pappan måste ha betytt något eftersom set lär ha varit han som gav sonen öknamnet öknamnet Meat Loaf.
I 20-årsåldern flyttade Meat Loaf till Los Angeles där han startade en grupp som agerade förband åt bland annat The Who och The Stooges.
Vad gäller denna platta tycker jag denna inte är något vidare. För hysterisk, teatralisk och osammanhängande för min smak. 
Min åsikt spelar som tur är inte någon roll. För ett par år sedan sattes Bat Out Of Hell upp som musikal på Dominion Theatre i London och blev en riktig blockbuster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar