måndag 19 augusti 2019

Länk underlättar Shakespeareskräcken

Ska snart åka till London på jobbresa. Några av oss ska bege oss söder om Themsen, närmare bestämt till Globe Theatre för att titta på En midsommarnattsdröm av William Shakespeare.
Lite skraj är jag nog allt, Shakespeareengelskan har respekt med sig, men jag fick ett tips som kan underlätta skräcken.
En länk med rubriken No Fear Shakespeare" skickades till mig. Här fanns såväl originaltext som modern text. Den moderna texten gör det förbluffande enkelt att komma in i detta komiska invecklade svartsjukedrama. Jag sneglar åt ursprungstexten och låter mig förföras, men visst går jag vilse.
Pjäsen är lättsam och innehåller flera lager av komiska förvecklingar. Svartsjukan florerar på flera plan, bland annat mellan älvkungen Oberon och älvdrottningen Titania.
Fotot är från en målning av William Blake och föreställer Oberon och Titania i en dans tillsammans med älvorna.
Nu känner jag mig lite mer redo att, på plats, ta mig an den store skalden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar