måndag 11 maj 2020

"Det går alltid att börja om"

Olof Röhlander har jag en gått mött i pingis. Då tillhörde han Sverigeeliten och spelade för KFUM Jönköping. Jag fick storstryk. Det jag inte visste om honom förrän jag läste den här boken är att han också är en duktig självhjälpare.

Denna bok handlar om nyttan av att ibland göra en omstart.

"Ibland väntar vi för länge med att göra sådant som vi drömmer om, vi ger oss inte själva den där skjutsen som vi behöver för att ta nästa kliv, och plötsligt är det för sent".

"Omstart handlar således just om förmågan att kunna anpassa sig till förändrade omständigheter".

"Bara för att någon har fått insikt om att livet är kort och bestämmer sig för att göra saker som hittills har skjutits på, behöver det inte vara tal om en kris".

"Och visst är lådan en bra metafor för en omstart? Vad ska jag slänga, och vad är värt att behålla?".

"Det går alltid att börja om, "omstarten" behöver inte vara kravfylld och svår, den kan lika väl bli både önskvärd och njutbar".

"Många omstarter är inte mer än ett beslut bort".

"Rätt attityd är viktigare än rätt resurser".

"Genomgående hos mig var att inte leva på gamla meriter utan att vara i framåtrörelse. Nu upprepade jag mig själv. Inget nytt i lådan".

"Gjorde något drastiskt, men som var nödvändigt och utvecklande. Jag strök allt och började om med helt nytt material".

"Din bok ska fortsätta att skrivas. Den handlar om att kanalisera alla dina erfarenheter till något konstruktivt".

"Omstart handlar om anpassning".

"En omstart kan göras för att hitta tillbaka till din kärna, det som fick dig att börja med det du gör idag".

"Framrutan ska vara större än backspegeln".

"Du är inte ditt förflutna, du är dina beslut härifrån och framåt".

"Om framgångsrik trummis: Hans metod är alltså att både ta in nytt och behålla gammalt och det är två viktiga grundbultar i omstartens idé".

"Världen förändras, och precis som en orm ömsar skinna behöver vi förnya oss själva".

"Ingen annan kommer fixa det här livet åt dig".

"Min barndomskompis Fredrik reste i 30-årsåldern ensam till Japan för att arbeta som chef på ett stort svenskt företag. Kunde inte språket. Vad gör man i det läget? Frederik lärde sig snabbt att säga två meningar på japanska. Hade inställningen: "Ska det här bli bra behöver jag hjälpa till".

"Tampas med vissa frågor. Vad ska andra tycka? Klarar jag detta? Vem blir jag? Tänk om det blir sämre? Vi vet vad vi har men inte vad vi får. Du behöver dina inre fighter om ditt liv ska bli bättre till det yttre".

"Fly inte, utan att förändra dig själv. Det kanske är dags att stå kvar den här gången och ta tag i det som sker, även om det blir jobbigt?".

"Du får aldrig bli så bekväm i ditt yrkesval att du inte tror att du klarar något annat, för då sitter du fast".

"Det är så lätt att fastna i gamla mönster. Du gör det du redan kan eftersom det är enklare. Du slipper tänka, slipper ge dig ut i det okända, slipper otrygghet och svåra beslut".

"Det uppstår ofta stress när man tror att allting behöver göras omedelbart, att alla problem måste lösas på en gång. Faktum är att många saker lägger sig tillrätta av sig själva. Det gäller att lita på processen".

"Bli inte förvånad om det uppstår komplikationer mellan dig och teamet. Det handlar i nio fall av tio om missförstånd".

"Någon som principiellt är emot förbättring? Går då inte säga att det ska vara som det alltid har varit. En förbättring innebär alltid en förändring".

"Omstarten behöver komma inifrån".

"Det har aldrig hänt! Gå vidare! (Inställning man kan ha). Ska jag låta det här förstöra allt, älta det för resten av mitt liv, eller gå vidare?".

"Nyckeln till att omvandla ett projekt till en livsstil, börjar ofta med att lyckas sudda ut bilden av den du är just nu. Säg inte: "Jag är en sådan som...". Byt ut de till: "Tidigare var jag en sådan som....".

"Den onda cirkeln är en inre sak. Tror du att du inte kan gå vidare kommer du heller inte vidare".

"Fastnar du i en negativ spiral är det för att du låter dig själv stanna där".

"Var ärlig mot dig själv. Det är inte synd om dig. Sluta skylla ifrån dig".

"Du vet saker som gör att din rörelse har gått framåt, även om det inte känns så".

"Att följa sitt inre handlar för mig om att få lov att göra dikeskörningar. Och i dem finns också möjligheter att starta om".

"Om antalet erbjudanden inte längre är vad de var, se det som en tillfällig övergångsfas. Svälj stoltheten och gör vad som behöver göras för att hålla dig ovanför vattenytan tills du når fram till nya möjligheter och val. Anpassa dig till rådande omständigheter".

"Det kommer en ny vår för alla som inte släpper taget. Pendeln slår tillbaka. Sök fräscha uppslag och nya idéer. Få hjulen att börja rulla så smått igen. Bli inte bitter - bli revanschsugen".

"Var aktiv när det är stiltje. Sitt inte och vänta på att saker ska hända. Se till att det händer".

"Bestäm dig på allvar för att du har det i dig. Du kan, och ska, komma tillbaka!".

"Våga sätta något på spel. Du behöver ge dig ut på den vassa eggen och dansa igen".

"Hämta kraft i tanken att du kommer att bli ett föredöme för andra när du lyckats starta om".

"Har större acceptans. Idag vet jag att saker och ting oftast inte är så svarta eller vita som jag trodde tidigare".

"Att vägra acceptera skulle jag säga är ett stort hinder för förändring".

"Se saker som de är, men inte som värre än de är".

"Filosofen Seneca mötte ibland människor som blev arga när något gick snett. "Tror du på en värld där glas aldrig går sönder? Varför blir du då arg när glas går sönder?".

"Så länge du inte kan acceptera att du har förlorat en match kan du inte förbereda dig på att vinna nästa. Det viktigaste är vad du gör med det du vet härifrån och framåt, inte vad som ligger bakom dig".

"Visst, det är som det är just nu. Men hur skulle det kunna se ut framöver om det blir som jag tänkt mig".

"Vissa saker bör du göra även om du känner att du inte klarar det".

"Jag vet inget som har fungerat så bra för mig som att skriva ned mina tankar. Jag skriver med utgångspunkten att ingen annan än jag kommer läsa det".

"Har jag något särskilt som jag går och tänker på ger jag mig ut på en lång promenad. Naturen inspirerar verkligen till reflektion".

"Jag använder ofta musiken som verktyg när jag skriver".

"Platon: "Den som vill bli lycklig ska inte öka sina tillgångar, utan sänka sina anspråk".

"Uppgift: Skriv ned tre bra händelser varje dag".

"Det du framförallt behöver göra är att avsätta tid för att tänka. Frågor är bra för reflektion. Stress och reflektion hänger inte ihop".

"När du fastnat i gamla hjulspår kan du bli som en skiva som hakat upp sig. Det finns inget att upptäcka längre. Antingen får du sluta med det du gör, eller återuppfinna dig själv".

"Hitta en mening med det som skett".

"Att klippa banden till sitt förflutna och gå vidare utifrån ett nytt utgångsläge är en viktig nyckel för en lyckad omstart. Du tar med dig erfarenheter och minnen".

"Välj dina vänner med omsorg. Behöver personer som blickar framåt och inte bakåt".

Ted Talks - På Youtube. Spännande historier.

"En del människor får energi av andras olycka, de lever på det, och de kommer därför att låta dig stanna kvar i soffan så länge du vill".

"Det handlar mer om hur du hanterar det som sker, än om vad som egentligen har skett". 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar