torsdag 7 maj 2020

Zlatan mäktigast när han frälste Inter

Läser nu David Lagercrantz biografi om Zlatan Ibrahimovic. På sistone har jag i det närmaste föraktat Zlatan för att han valde att gå in som ägare i Hammarby istället för att satsa ekonomiskt på Malmö FF, klubben han inte spelade i länge men verkligen gjorde ett avtryck i.
Efter att ha läst förstår jag dock Zlatans motvilja mot Malmö FF. När han skulle gå till Ajax fick den orutinerade Zlatan ett kontraktsförslag som kanske var bra för en grabb från Rosengård. Det skulle dock visa sig att han var sämst betald i hela Ajax, och han var stjärnan!
Boken är lättläst och jag kan förstå att det är en inkörsport för många unga killar och deras läsande. Jag gillar inte Zlatan och hans dryghet, men särskilt imponerad blir jag av när han skadad går och vinner scudetton åt Inter säsongen 2007/2008.
Inte konstigt om han sågs som en frälsare efter det. Nedan ett klipp från den magiska stund.

Kul är det också att läsa om alla de tränare som Zlatan haft genom åren. Om närheten till exempelvis Jose Mourinho, en kille som Zlatan säger "han kunde dö för i stort sett". Och om Pep Guardiola, som offrade Zlatan och andra nykomlingar som inte ville ställa sig bakom att allt handlade om Lionel Messi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar