måndag 18 maj 2020

Svenska fotbollen står inför gigantiskt hot

För en tid sedan sa jag upp abonnemanget på Dplay. Jag ifrågasatte om kvaliteten på svensk elitfotboll jämfört med andra europeiska lag verkligen skulle väcka mitt intresse att kolla på matcherna. Jag tvekade, tänkte på spelare som Messi och Håland, och kom fram till att min tid och engagemang inte räcker till för att titta på Allsvenskan och Superettan.
Får nöja mig med de matcher som de visar för allmänheten i Kanal 5.
Nu när jag tittat på dokumentären "Fixet och fusket - Hotet mot svensk fotboll" får jag lite vatten på min kvarn, det vill säga att jag inte ska ödsla för mycket tid med att följa den svenska fotbollen.

I dokumentären slås det fast att matchfixning är det största problemet i svensk fotboll just nu. Detta håller bland annat svenska fotbollsförbundets generalsekreterare Håkan Sjöstrand med om.
Så här säger Tom Mace som jobbar för Sportradar som granskar den europeiska spelmarknaden:
"Matchfixning är ett stort och växande problem i Sverige". 

2019 var det hittills värsta året då hela 29 matcher i svensk fotboll upptäcktes vara manipulerade. Spelen gäller främst de lägre ligorna men även Allsvenskan har drabbats.
Declan Hill, som skrivit en avhandling om matchfixning, säger så här:
"Det borde inte finnas en så utbredd idrottskorruption i ett land som Sverige. Det är en mardröm". 

2020 spås bli än värre än 2019. De som främst pekas ut för matchfixningen är organiserade kriminella från bland annat Balkan och Asien. Där finns en enorm marknad för spelobjekt i Sverige. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar