måndag 9 september 2019

Oerhört vacker som ljudbok

Min kärlek för min mamma är som en yxa.

Han var snällare mot mig än min egen pappa hade varit. Den enda gången vi hade pratat i telefon medan jag var i Aten hade han sagt att jag var Leonardo da Vinci. Leonardo da Vinci hade tydligen också velat flyga hem till fadern som övergett honom och det var därför han varit så besatt av flygteknik. 

Sofia Irina Papastergiadis har ett minst sagt besvärligt förhållande med sina föräldrar som är skilda. Pappan Christos bor i Aten med sin 40 år yngre fru Alexandra och deras nyfödda dotter och mamman Rose är sjuklig. Sofia har fått följa med mamman till Almeria i södra Spanien där modern ska få vård på en privat klinik som drivs av läkaren Gomez. Medan pappan helst vill sluta minnas Sofia är relationen med mamma Rose mer ambivalent. Modern ömsom smeker ömsom slår, i symbolisk mening.
Medan Sofia kämpar med att hitta sin roll gällande sina föräldrar, innebär resan till den spanska solkusten, och en resa till Aten, en egen själslig resa. Ännu mer trasslig kärlek drabbar.
Deborah Levys bok Varm mjölk är lågmäld med ett vackert bildspråk. Är man ute efter handlingsdrivna böcker bör man leta annorstädes.
Kan tipsa om att läsa denna som ljudbok på engelska. Vilket oerhört vackert språk som förgylls av inläsaren Romola Garais engagerade röst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar