måndag 23 september 2019

En oförglömlig kväll på Globe

Gav ”slowreading” ett ansikte när jag i somras, mycket långsamt, tog mig igenom En midsommarnattsdröm av William Shakespeare. När vi på jobbet skulle välja kvällsaktivitet under vår vistelse i London föll valet på denna pjäs.
Från St Pauls Cathedral gick vi via Millennium Bridge över söder om Themsen. Trots att det var i början av september dröjde sig sommarvärmen kvar. Efter ett hetsigt intag av en macka gick vi så in i uppbyggda Globe Theatre. Shakespeares ursprungliga teater låg inte precis här, men väl ett stenkast ifrån.
När jag läste pjäsen, som jag tyckte var riktigt bra, förväntade jag mig ett riktigt gammaldags kammarspel. Så blev det inte. 
Vi bjöds på en riktig färgdetonation. Det mesta av framförandet var i originaltext, men det fanns också gott om moderna och roliga inspel.
Såhär, som Ebba Busch Thor eller Jan Björklund skulle ha inlett med, jag kommer troligtvis aldrig gå på en Shakespeareföreställning på Globe igen, men jag är förbaskat glad att ha gjort det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar