torsdag 12 september 2019

Provocerande om att vägra köttet

Blev fascinerad av Han Kang efter att ha läst en intervju inför författarinnans kommande besök på bokmässan i Göteborg där hon spelar en av huvudrollerna. Sydkorea är nämligen ett av mässans teman i år. 
En av mina absoluta favoritprosaister, Ian McEwan, har hyllat denna bok med orden "en kortroman om sexualitet och galenskap som förtjänar all framgång den rönt". 
Jag börjar läsa. Det är märkligt, udda men bra. Huvudkaraktären Yeong-hye har haft en dröm: 
Tjut och ylanden, sammansvärjda i lager på lager, har skapat klumpen. På grund av kött. Jag åt för mycket kött. Alla djur jag åt. Deras liv har fastnat där. Blod och kött, alla dessa slaktade kroppar ligger utspridda inom mig, och även om de fysiska resterna har utsöndrats klibbar deras liv fortfarande envist fast vid mina inälvor". 
Hon slutar således äta kött. Detta upprör hennes familj som reagerar med våldsam aggression över beslutet. Under en mycket spänd middag försöker fadern tvinga in kött i munnen på dottern. Angreppet slutar med att Yeong-hye försöker ta sitt liv. Hon hamnar på mentalsjukhus. 
Hennes beslut att bli vägra köttet får också andra konsekvenser. Svågern, som i början av boken för en anspråkslös tillvaro som fotokonstnär och bortskämd man, blir fascinerad av Yeong-hyes person och val att bli vegetarian. Snart övergår fascinationen i något som kan kallas sexuell galenskap, precis som McEwan skriver. 
Är man ute efter provocerande, annorlunda och välskriven litteratur behöver man inte leta längre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar