lördag 7 september 2019

Trångt vid Rosettastenen

I slutet av 1700-talet härjade Napoleons styrkor i Egypten. Franska soldater hittade den granodioritplatta som senare skulle få namnet Rosettastenen. Stenen är skriven med hieroglyfer, och är ett dekret utfärdat av Ptolemaios år 196 f kr. Allt detta går att läsa på Wikipedia. Jag och min historieintresserade arbetskamrat diskuterade varför, om den hittades av fransmän, finns att beskåda på British Museum? 
Som bekant slog engelsmännen tillbaka Napoleon. Rosettastenen övergick i engelsmännen ägo. Sedan 1802 finns den alltså på British Museum. 
När vi på biblioteket var i London på studieresa, ville jag såklart se denna sten som var lösningen till att förstå hieroglyferna. Runt stenen var det trångt, mycket trångt.
Jag hann inte läsa något av inskriptionen utan tog endast ett par snabba bilder. Stenen står kvar tänker jag.
Vad står då att läsa på stenen? Vad var Ptolemaios dekret? Prästerna i Memfis hyllar kung Ptolemaios Epifanes för att denne visat stor välvilja mot prästerna och templen.
Fransmannen Jean Francois Champollion var den som lyckades tyda inskriptionen. Han lyckades tack vare sina utmärkta kunskaper i koptiska, som han förvärvat via sitt professorämbete i Grenoble. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar