torsdag 10 oktober 2019

Kända men ändå okända författare för mig

Olga Tokarczuk respektive Peter Handke blir 2018 respektive 2019 års Nobelpristagare i litteratur. Och nej, jag har inte läst någon av dem. Men faktum är att jag faktiskt var och nosade efter Tokarczuks böcker bara för några dagar sedan. Då hittade jag ingen på biblioteket. Nu får man dock leta lite mer angeläget. Säkerligen kommer det också köpas in ett handfull romaner av henne. 
Vem är då Olga Tokarczuk? Hon tog examen i psykologi vid universitetet i Warszawa. När hon började få litterära framgångar slutade hon med psykologibanan och satsade allt på skrivandet. I början av sin karriär skrev hon noveller och poesi. Hennes stil kan liknas med den latinamerikanska magiska realismen. Några av hennes favoritförfattare är Anton Tjechov och Edgar Allan Poe. 
Österrikaren Peter Handke vet jag om möjligt ännu mindre om. Han har förutom romaner även skrivit en hel del teaterpjäser och filmmanus. Handke kan nog anses som en kontroversiell författare, då han hamnat i en hel del trubbel med uttalanden om bland annat kriget i före detta Jugoslavien, då han talat till förmån för Serbien och därmed ska ha förminskat deras roll i kriget. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar