måndag 21 oktober 2019

King: En hantverkares memoarer

Stephen King är vad man utan tvekan skulle kalla för en "skrivarbetare". Här kommer utdrag ur denna hantverkares memoarer. 

"Vi är passionerat engagerade i konsten att fästa berättelser på papper". 

"Om du vill bli författare är det två saker du måste göra hela tiden: Läsa mycket och skriva mycket". 

"Låt mig säga det med en gång: Alla som vill bli författare ska genast läsa "Elements Of Style" av William Strunk och E. B White. Regel nummer 17: Undvik onödiga ord. 

"Skriv en egen historia", sa min mor. Hennes ord fyllde mig med en känsla av att nya möjligheter öppnade sig. Som om någon släppt in mig i ett stort hus fullt av stängda dörrar och gett mig lov att öppna vilken jag ville. Det fanns fler dörrar än någon skulle kunna hinna öppna under ett helt liv. Så tänkte jag då, och det gör jag fortfarande". 

"Låt oss reda ut en sak med en gång. Det finns ingen idégruva, ingen berättelsecentral, ingen skattkammarö med nedgrävda bästsäljare. Bra uppslag till berättelser verkar faktiskt komma bokstavligen ur ingenstans och landa i ditt huvud rakt från himlen". 

"Sedan dess har jag tillbringat alltför många år med att skämmas för vad jag skrivit. Jag tror jag hade hunnit fylla fyrtio innan jag insåg att varje författare som någonsin fått en enda rad i tryck också anklagats av någon annan för att kasta bort sin gudagivna begåvning". 

"Precis som idag växlade jag redan då mellan perioder av orörlig lättja och manisk arbetssamhet". 

"När du skriver en berättelse berättar du den för dig själv, för första gången", sade han (redaktör lokaltidning). När du redigerar den ska du koncentrera dig på att ta bort allt det som inte hör till berättelsen". 

"Skriv med dörren stängd, redigera med öppen dörr". 

"Det är inte så här våra liv ska se ut". Sedan tänkte jag: "Så resonerar nog halva planeten". 

"Att skriva är en ensam sysselsättning. Att det finns någon i närheten som tror på vad du gör kan vara avgörande". 

"Fanns problem med vad jag skrivit. För det första att historien inte berörde mig själv alls på ett känslomässigt plan". 

"Skrivande har för mig alltid blivit som bäst när det känns intimt, som hud mot hud"

"Om Carrie: Den viktigaste lärdomen var att författarens första intryck av sina huvudpersoner kan vara lika felaktiga som läsarens". 

"Jag insåg också att tanken på att avbryta arbetet med en roman bara för att det ställer höga krav, antingen känslomässigt eller på din fantasi, är helt förkastligt". 

"Ställ ditt skrivbord i hörnet och varje gång du slår dig ner för att skriva ska du påminna dig om varför det inte står mitt i rummet. Livet är inte till för konsten. Det är tvärtom". 

"Vad skrivande är? Telepati naturligtvis". 

"Gör vad du vill så länge du inte gör det lätt för dig. Jag upprepar: Närma dig inte det vita arket med lättsinne. Jag ber dig inte att vara politiskt korrekt eller att lämna din humor hemma. Men det handlar för helvete om skrivande, inte att tvätta bilen eller att måla eyeliner". 

"Min poäng är att om du ska kunna skriva så bra som du bara kan behöver du bygga upp din egen verktygslåda och dessutom träna upp dig så du orkar bära den. Det allra vanligaste verktyget är ditt ordförråd". 

"Du utvidgar automatiskt ditt ordförråd när du läser". 

"Jag menar bara att du ska uttrycka dig så rakt på sak som möjligt". 

"Om du stannar upp och tänker efter kommer du säkert hitta ett annat ord, men det kommer förmodligen inte vara lika bra som det första". 

"Grammatik: Dålig grammatik leder till dåliga meningar". 

"Hemingway fick ju enkla meningar att bli litteratur, även när han var så full att han stöp var han ett jäkla geni". 

"Det kan också vara värt att påpeka att en tanke är enklare att ta till sig om man delar upp den i två. Det gör det lättare för läsaren och läsaren är alltid din första prioritet, ty utan läsaren är du bara en ensam röst som bräker i universums tomhet". 

"Exempel: "Han stängde dörren hårt". 
Vägen till helvetet är stenlagd med adverb". 

"Larry McMurtry: Dialogernas okrönte häxmästare". 

"Jag är säker på att rädsla ligger bakom nästan allt uselt skrivande". 

"Om man skriver för sitt eget höga nöjes skull kanske den rädslan kan hållas nere till ett minimum". 

"Bra skrivande handlar oftast om att lämna rädsla och koketterier bakom sig". 

"Variera tempo och rytm". 

"Språket behöver inte alltid knyta skorna och rätta till slipsen". 

"Att skriva handlar om förförelse" 

"Det är stycket, inte den enskilda meningen, som är skrivandets avgörande komponent". 

"Det är fullt möjligt att genom hårt arbete, envishet och rätt rådgivning göra en utmärkt författare av en som nyss bara var kompetent". 

"Du kan lära dig något av varenda bok du får i din hand, och det är inte sällan de dåliga böckerna som kan lära dig mest". 

"Berättarekonomi". 

"Vi läser också för att mäta oss med det goda och det utmärkta och förstå vad man faktiskt kan göra med ord". 

"Den egna stilen kommer inte av sig självt". 

"Jag begriper faktiskt inte hur människor som inte läser särskilt mycket faktiskt tror att de kan bli författare och att andra skulle vilja läsa vad de skriver". 

"Har du inte tid att läsa så har du varken tid eller rätt utrustning för att kunna skriva heller". 

"Man måste lära sig att läsa i små klunkar likväl som att häva i sig". 

"Många finner det oartigt att läsa vid bordet men om du verkligen vill bli författare så är brist på artighet ett av dina mindre problem". 

"Att läsa är tidskrävande och dumburken slukar alltför mycket av din tid". 

"Sedan de väl gjort sig av med sitt konstgjorda behov av tv brukar de flesta uppskatta den tid de lägger ned på att läsa". 

"Det läsa-och-skriva-program som jag vill göra mig till tolk för, 4-6 timmar om dagen, varje dag i veckan, kommer inte kännas som en prestation om du verkligen tycker om och har aptit för det". 

"Skrivandet blir som bäst när det rör sig om en inspirerande lek". 

"Jag vill skriva tio sidor om dagen, vilket blir ungefär 2 000 ord". 

"Viktig förutsättning är lugn omgivning. Även den mest produktiva författare får svårt att arbeta i en miljö där oljud och avbrott hör till regeln". 

"De flesta allra skriver bäst på en plats där de känner sig hemma. Innan du hittar en sådan plats blir det nog svårt för dig att ta ditt skrivande riktigt på allvar". 

"För att lyckas behöver du ett rum, du behöver en dörr och beslutsamhet nog att stänga den". 

"Vad ska du skriva om? Och det lika stora svaret: Vad fan du vill,  precis vad som helst, så länge du talar sanning". 

"När det gäller val av genre kommer du förmodligen att välja den sortens berättelse som du tycker om att läsa". 

"Fiktion handlar om att hitta sanningen inuti berättelsens väv av lögner, inte om att sälja sig för att tjäna en slant". 

"När läsaren hör starka ekon ur sitt eget liv och sina egna föreställningar kommer hon eller han att bli mer intresserad av berättelsen". 

"Skriv vad du vill och gör det sedan levande genom att låta dina egna erfarenheter av livet, vänskap, relationer, sex och arbete prägla texten". 

"Berättelser består av tre delar: Handling, beskrivning, dialog". 

"Jag vill att du ska veta att min grundläggande tror när det gäller hur man skapar historier är att de i stort sett skapar sig själva". 

"Intrigen är den gode författarens sista tillgång och tråkmånsens första redskap. Den berättelse som blir resultatet av en i förväg bestämd intrig riskerar att framstå som konstruerad och tillkämpad". 

"Jag litar mer till intuitionen". 

"Jag vill försätta en grupp huvudpersoner i en svår situation och sedan se hur de försöker ta sig ur den". 

"Situation och huvudperson. När de båda elementen är färdiga i mitt huvud börjar jag berätta. Jag vet ofta hur det ska sluta, men jag har aldrig förväntat mig av huvudpersonerna att de ska göra som jag säger". 

"Har man en tillräckligt bra laddad situation att utgå ifrån faller behovet av en intrig bort. Exempelvis i Lida där situationen är en skadad och orörlig författare och hans psykotiska men trogna läsare". 

"Stor skillnad på berättelse och intrig. Berättelsen är hedervärd och pålitlig, intrigen är bedräglig. Om du börjar ljuga om vad du vet om tankar och känslor därnere i djungeln kommer allt gå åt helvete". 

"Att läsa kommer att visa dig hur mycket som är lagom och att skriva kommer att lära dig hur. 
Man lära bara genom att göra". 

"Det slutliga resultatet beror på hur du lyckas översätta till text vad du ser med din inre blick". 

"Personbeskrivning inte så viktigt. Miljöbeskrivning är viktigare. Välj talande detaljer". 

"Lär dig använda din inre blick, framkalla minnesbilder. Det man inte kommer på hittar man på". 

"När läser lägger boken åt sidan för att den blev tråkig beror det ofta på att författaren har blivit lite för kär i sin förmåga att beskriva saker och ting och har tappat sitt egentliga mål ur sikte". 

"Alltså slog jag igen boken utan att läsa en rad till. Jag är nu i 50-årsåldern och det finns så många böcker därute att jag inte har tid att slösa bort på dem som är illa skrivna". 

"Det är i dialogen dina rollgestalter får röst och den är avgörande för att mejsla fram deras personlighetsdrag". 

"En gyllene regel för allt skrivande är att du inte ska tala om för oss vad du istället kan visa". 

"Dålig dialog är rena döden för en bok". 

"Poängen är att du ska låta varje romangestalt tala fritt ur hjärtat utan att bry sig om vad anständighetsklubben skulle vilja att de sade. Om du inte gör det beter du dig inte bara oärligt utan dessutom fegt". 

"Om du vill att orden ska eka av sanning måste du själv tala sant. Och än viktigare: Du måste lära dig att hålla tyst och lyssna till hur andra talar". 

"De bästa berättelserna handlar ofta om människor och inte om en särskild händelse. Men till sist är det handlingen som är huvudsaken". 

"I verkliga livet betraktar alla sig själva som huvudperson. Försök tänk så när du skriver". 

"Min åsikt är att en novell/roman aldrig ska släppas ut ur ditt arbetsrum om du inte är hyfsat säker på att den är vad vi kallar läsarvänlig". 

"När du är färdig med första utkastet måste du bestämma dig för vad just din bok handlar om. När du tar itu med manusversion 2 är det för att förtydliga detta något. Det kanske fordrar stora omskrivningar, men du och läsaren kan glädjas åt en mer fokuserad berättelse". 

"Vad jag helst av allt vill framkalla är resonans, något som dröjer sig kvar i den trogna läsarens själ när denne väl slagit ihop boken och har ställt upp den i hyllan". 

"När du skriver om - ta ned längden. Resultatet av en sträng omgång med rödpennan är för det mesta helt fantastiskt - som en sorts litterär Viagra". 

"Om fakta och research: "Kom ihåg att du skriver en roman och inte en forskningsrapport. Berättelsen först". 

"Alltför många skrivarkurser verkar anse att man först ska förklara vad man menade innan man får gå vidare". 

"Skrivandet är inte själva livet, men jag tror att det kan vara en väg tillbaka in i livet". 

"Det mest skrämmande ögonblicket infinner sig precis innan du börjar. Sedan blir allt bättre". 

"Att skriva handlar slutligen och till sist om att fördjupa och berika läsarnas liv och även om att fördjupa och berika ditt eget". 

"Du får, du kan, du bör och är du tillräckligt modig att sätta igång kommer du att kunna"
- Stephen Kings råd till personer med skrivambioner". 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar